Difi misforstår suksesskriteriene til App Store

Skrevet: 4. februar 2016 - Lesetid 2 min

Jeg har fulgt diskusjonen mellom Geir Amsjø, Christin Gorman, Johannes Brodwall og Difi/Digitaliseringsrådet med interesse, og er glad for at sistnevnte ser ut til å være enige med førstnevnte i behovet for å lytte til fagfolk og brukere i sitt arbeid med offentlig digitalisering. Fint, da har vi det aller viktigste på plass.

Amsjø, Gorman og Brodwall viser til applattformene til Apple og Google. I motsetning til for eksempel tjenester som Altinn/NAV, har disse en strategi som gir brukere mulighet til å laste ned små apper som dekker deres éne konkrete behov, på akkurat den måten som passer den individuelle brukeren best.

Difi/Digitaliseringsrådet ser ut til å være enige i at applattformene gir et godt eksempel til etterfølgelse, men jeg tror de misforstår premissene for suksessen. Det handler nemlig overhode ikke om felles rammer, prinsipper og standarder. Suksessformelen er smale apper og små IT-prosjekter som “bare” løser ett enkelt behov og er enkle å forstå. Løsningene kommer direkte til brukere, uten fordyrende, kompliserende og tidkrevende ledd - og praktisk talt uten krav til standardisering og konformisme. Mange løsninger ligner på hverandre, men det er først og fremst fordi utviklere og designerne rett og slett gjør det som fungerer. Og når jeg sier fungerer, mener jeg at folk tar det i bruk.

Plattformene er demokratiske, umiddelbare og dynamiske, ved at utviklere kan utbedre feil og svakheter i appene på bakgrunn av tilbakemeldingene. Har en app mange dårlige tilbakemeldinger og få stjerner, dør den. Uten at det har kostet noen mer enn nødvendig.

Det applattformene derimot ikke har, er konsulenter, komitéer og ulike typer (suppe)råd, høringsinstanser og styringsgrupper.

Difi hevder det er vanskelig å få private aktører på banen i det offentlige digitaliseringsarbeidet. Her kan vi bare stille oss bak artikkelforfatternes svar på dette: Det komittédrevne arbeidet med høringer er tungrodd, langsomt, uoversiktlig og toppstyrt, og det er vanskelig for utenforstående å få innblikk. IT-bransjen fungerer dårlig i et slikt system, da vi har gjort oss helt avhengige av smidighet, rask læring og implementering for å svare effektivt på brukernes behov. 

Dette innlegget ble publisert av www.Digi.no 4. februar 2016. 

Del denne artikkelen

Bilde av John Eivind Hallén

John Eivind Hallén

Daglig leder for Shortcut fremtilnovember 2016. Var med å starte selskapet i 2007, og designet den aller første norskproduserte appen i App Store i 2008. Har mange års fartstid som designer og gründer i IT-bransjen og reklamebransjen. Brenner for gode brukeropplevelser og tett samarbeid mellom designere og utviklere.

Lignende artikler

Er all iPhone-oppmerksomhet god oppmerksomhet?

John Eivind Hallén - 8. september 2010 - Lesetid 5 min

Flere av de dyktigste, norske iPhone-utviklerne møttes tirsdag forrige uke for å snakke om det de gjør best. Men i tillegg til å snakke om seg selv, nevnte flere den fallgruven som finnes når man lager dårlige apper. En ren reklame-app. Og flere eksempler ble vist. Det ble sagt at en slik app virker mot sin hensikt, og ødelegger for merkevaren. Stemmer det?

#Rapportfail

- 31. mars 2016 - Lesetid 3 min

Kjære Forbrukerrådet, slutt å skremme med virkemidler à la flåttsommer. Noen apper bør vi holde oss unna, i likhet med enkelte bøker, nettsteder og filmer, men apper flest er ikke farlige – så ikke lur oss til å tro det!

Sjeldent vært morsommere å lage en app!

Arve Egil Håbjørg - 11. januar 2017 - Lesetid 1 min

Gratulerer REMA 1000! Og gratulerer McCann Oslo og Designit Oslo. We did it! Sammen med en rekke andre. Æ har blitt tatt godt i mot av publikum og er allerede lastet ned over 250 000 ganger! Dette er også Shortcut AS utrolig stolte av! Ikke fordi vi er der det skjer eller fordi vi topper App Store-listene. Vi er stolte av å ha laget en app som endelig gjør det enkelt for vanlige butikkunder å forstå og benytte seg av et lojalitetsprogram. Æ krever ikke noe. Du bruker bankkortet ditt som før og får rabatten med en gang. Jepp! Blås i å måtte ta opp telefonen, eller appen. Ikke vent med å samle poeng eller kreditt. Du bruker appen uten å åpne den. Det er vi stolte av!