#Rapportfail

Skrevet: 31. mars 2016 - Lesetid 3 min

Kjære Forbrukerrådet, slutt å skremme med virkemidler à la flåttsommer. Noen apper bør vi holde oss unna, i likhet med enkelte bøker, nettsteder og filmer, men apper flest er ikke farlige – så ikke lur oss til å tro det!

Forbrukerrådet har fokus på «trusler mot forbrukere i mobilapper» for tiden, og har kommet med en rapport som de har kalt Appfail. I den er 20 apper analysert, hvorav syv er norske. Samtidig kom en kampanje om at det ikke er greit at du «ofte må gi slipp på grunnleggende forbrukerrettigheter» når du tar i bruk en app. De aller fleste av oss har i dag mobilene fulle av apper, som på sitt beste bidrar til å forenkle og effektivisere livene våre. Det er positivt at Forbrukerrådet undersøker og opplyser oss om fallgruver vi kanskje ikke er klar over, men bare brøkdelen av rapporten treffer mål, og den snakker upresist om farene. Jeg reagerer på de sterke og tabloide virkemidlene. Er det virkelig grunnlag for å kalle rapporten «Appfail», eller avslører dette en negativ holdning som skjærer alle apper over én skummel kam? Er 20 apper et representativt utvalg? Underskriftskampanjen minner dessuten med sitt formspråk mest om en Amnesty-kampanje for å få løslatt en frihetsforkjemper fanget i et land som bryter menneskerettighetene.

Vi kommer nok ikke til å slette Facebook, Tinder, Vipps eller VG uansett. Vi liker og trenger disse tjenestene. Forskjellen blir bare at vi nå blir engstelige i tillegg – på et diffust grunnlag. Bør vi slette dem, er de farlige? Rapporten analyserer og kritiserer de ulike avtalene vi skriver under på ved nedlasting av apper. Det dreier seg her blant annet om muligheter til å slette eget innhold og deling av data med tredjepart. Dette er ikke uvesentlige småting, og det er viktig å være klar over hva vi faktisk tillater. Det er likevel noe som skurrer. Mye av det Forbrukerrådet er skeptiske til handler faktisk ikke om selve appene, men om tjenestetilbyderne.

Blant annet ble VGs app kritisert for utstrakt bruk av sporing, men rettighetene VG tilegner seg via webtjenesten sin er enda bredere. Finn.no ble kritisert for å kreve alle rettigheter til bildene folk laster opp i appen, men heller ikke her var appen problemet. Problemet var Finn.nos behandling av åndsverk og eierskap, uavhengig av medium. Hvis du bruker en app til å bestille en hamburger som viser seg å gjøre deg feit, er det hamburgeren som er usunn, ikke appen. Norskproduserte apper er ikke farlige. Kanskje grunnen til at rapporten bommer på målet er at den setter likhetstegn mellom norske og utenlandske apper. «Dessverre er ikke norske apper nødvendigvis så mye bedre enn de utenlandske appene vi har sett på», sier fagdirektør Finn Myrstad i en pressemelding om rapporten. Jeg mener derimot at det er én viktig forskjell verdt å påpeke her. De norske appene i rapporten er tilleggstjenester til eksisterende tjenester, i motsetning til de utenlandske hvor appen alene er hele butikken. De norske aktørene har derfor ikke det samme behovet for å «utnytte» brukerne, slik de utenlandske ofte har. Norsk appvirksomhet spiller faktisk på lag med myndigheter, råd og tilsyn og ønsker at ting skal foregå på skikkelig vis. Veien fra påpekt svakhet til utbedring er veldig kort. Konkret hadde både Vipps og Finn.no allerede før rapporten ble publisert endret forholdene som rapporten avdekket.

Det er derfor ikke grunnlag for frykte som fremkalles, i hvert fall ikke i norsk sammenheng. Hørte jeg #rapportfail? Kjære appbruker, vi i den norske appbransjen lover å fortsette å spille på lag med dere!

Denne saken ble også trykket i Dagens Næringsliv. Last ned PDF her: https://api.shortcut.no/files/rapportfail-dn.pdf

Del denne artikkelen

Diskuter på sosiale medier

Lignende artikler

Difi misforstår suksesskriteriene til App Store

John Eivind Hallén - 4. februar 2016 - Lesetid 2 min

Jeg har fulgt diskusjonen mellom Geir Amsjø, Christin Gorman, Johannes Brodwall og Difi/Digitaliseringsrådet med interesse, og er glad for at sistnevnte ser ut til å være enige med førstnevnte i behovet for å lytte til fagfolk og brukere i sitt arbeid med offentlig digitalisering. Fint, da har vi det aller viktigste på plass.

Er all iPhone-oppmerksomhet god oppmerksomhet?

John Eivind Hallén - 8. september 2010 - Lesetid 5 min

Flere av de dyktigste, norske iPhone-utviklerne møttes tirsdag forrige uke for å snakke om det de gjør best. Men i tillegg til å snakke om seg selv, nevnte flere den fallgruven som finnes når man lager dårlige apper. En ren reklame-app. Og flere eksempler ble vist. Det ble sagt at en slik app virker mot sin hensikt, og ødelegger for merkevaren. Stemmer det?

Sjeldent vært morsommere å lage en app!

Arve Egil Håbjørg - 11. januar 2017 - Lesetid 1 min

Gratulerer REMA 1000! Og gratulerer McCann Oslo og Designit Oslo. We did it! Sammen med en rekke andre. Æ har blitt tatt godt i mot av publikum og er allerede lastet ned over 250 000 ganger! Dette er også Shortcut AS utrolig stolte av! Ikke fordi vi er der det skjer eller fordi vi topper App Store-listene. Vi er stolte av å ha laget en app som endelig gjør det enkelt for vanlige butikkunder å forstå og benytte seg av et lojalitetsprogram. Æ krever ikke noe. Du bruker bankkortet ditt som før og får rabatten med en gang. Jepp! Blås i å måtte ta opp telefonen, eller appen. Ikke vent med å samle poeng eller kreditt. Du bruker appen uten å åpne den. Det er vi stolte av!